Vad är sponsrade länkar?
En sponsrad länk är helt enkelt en länk du köper på en viss hemsida. I regel brukar man kalla sponsrade länkar för de typen av länkar som man kan köpa med hjälp av Google Adwords eller Bing Ads. Du bör skilja mellan sponsrade länkar och de organiska sökresultaten. En sponsrad länk brukar vanligtvis visas vid sidan av de andra sökresultaten.
Fördelen med sponsrade länkar är att de låter dig synas för dina kunder direkt, utan att behöva vänta på någon sökmotoroptimering eller någon annan typ av arbete på din hemsida som tar lång tid.
Hur går det till?
När du köper länkar på Bing Ads eller Google Adwords är det viktigt att tänka på att välja de ord som bäst beskriver vad din verksamhet gör, eller vad du tror att dina potentiella kunder kommer söka på för att hitta dig. Glöm inte att skilja på bransch-termer som enbart en fackman inom ditt område söker på och vad en potentiell kund söker på som inte är lika insatt i området som dig. Du känner givetvis dina kunder bäst, men detta är något som många företag oftast missar. Det är viktigt att ha förståelse för vilka typer av personer du vill locka till din hemsida. Givetvis kan du locka enbart fackmän om det är din viktigaste typ av kunder.
När du hittat ett par sökord som passar ihop bra med de olika tjänster du erbjuder på din hemsida så kan du börja att köpa och sätta upp din annons. Kom också ihåg att om du ska köpa sponsrade länkar på Google Adwords så måste din sida genomgå en kvalitétskontroll. Denna bestämmer hur mycket du blir tvungen att betala per klick (PPC) och ingår i beräkningen för vilken position du får i listan med andra sidor som också valt att använda sponsrade länkar (om du är ensam hamnar du givetvis först).
Låt ett företag hjälpa dig med Adwords
Att hantera konton för Google Adwords eller Bing Ads kan ta upp mycket av din tid. Det kräver också att du är ganska väl insatt i hur du skapar ett optimerat konto.
De som arbetar med sponsrade länkar professionellt är i regel certifierade och mycket kunnig inom området. Därför är det en mycket god idé att låta ett proffs sköta hur din budget ska hanteras på bästa sätt. Det räcker exempelvis inte att enbart tro att det är effektivt att bara skicka iväg trafik till din hemsida lite hur som helst. Alla typer av trafik är olika beroende på vem det är som sitter och söker samt när personen sitter och hur denne söker. Därför är det något som tar tid att optimera.
Om du är intresserad av att få ut maximalt av din annonseringsbudget bör du kontakta ett företag som kan hjälpa dig med att hantera dina konton för sponsrade länkar.
Lämna ett svar